Hvordan store selskaper tenker på design

Design er en viktig del av bedriften. Det handler om synliggjøring og markedsføring på en og samme gang. Målet må være at folk over hele verden skal kjenne igjen din merkevare uten å tenke nøye over det. Merkevaren skal også øke lysten til å kjøpe produktene eller tjenestene.

Det å sette fokus på design er helt avgjørende. Det er som regel en viktig grunn til at folk skal velge deg, nemlig kvalitet. Men, kvaliteten kan alltid forbedres, for eksempel med utmerket kundeservice og et variert tilbud.

Bruk av fonter

Som et eksempel kan vi se på Barilla, produsent og leverandør av spaghetti til hele verden. Når det gjelder font, eller skrifttype, bruker selskapet en font sans serif, i kursiv. Kursiv kjenner vi også som italic, et hint om tilknytning til landet det kommer fra. Vi kan se forbindelsen mellom selskapets verdier og produkter. Spaghetti og pasta i alle mulige former visualiseres i teksten.

Kontinuitet og trend

Logoen til Barilla har blitt endret noen ganger, men hovedtrekkene i logoen er den samme. Den nye logoen endrer ikke trykket, men den presenterer noen viktige innovasjoner. Først av alt forsvant det hvite omrisset mens det røde forble, dog med en mørkere tone. Over Barilla, som fortsatt er i kursiv, står året 1877, for å understreke den lange historien til et av verdens ikoner innenfor matproduksjon.

Tradisjon skaper troverdighet

I 150 år med aktivitet har den Parma-baserte spaghetti-produsenten endret bildet flere ganger. Det forteller historien om utviklingen, og spesifiserer at den første logoen dukket opp i 1910 da den første Barilla-fabrikken produserte 80 pakker pasta om dagen.

Starte egen bedrift

Skal du starte en egen bedrift, har du kanskje en formening om den skal eksistere i 20 år eller overleve både deg og dine barnebarn. Mange bedrifter starter med noen produkter, men endrer senere virksomheten.

Slik var det med Toyota og Sony, og mange andre bedrifter som i dag er verdenskjente. Derfor er det like viktig å knytte merkevaren til det du står for, som at de representerer produktene. Balansegangen er fin, så tenk godt gjennom hvordan du markedsfører bedriften.

Og spis mer spaghetti! Det er sunt og ikke minst, utrolig velsmakende!

Posted in Ymse