Design handler om riktige mål – 2 verktøy du må ha

Uansett hva du skal designe så vil resultatet bli bedre om du lager en modell. Grunnen til det er at du enkelt kan måle opp forholdene! Forhold i denne sammenheng handler om lengde, bredde, høyde, areal, volum også videre. Det er enklere å få oversikt over når du har en liten modell.

Men det er ikke alltid så lett å lage en modell heller. Ofte kan man tegne, men på en datamaskin kan man modellere i tredimensjonale former. Men liker du å måle i det virkelige rom, så kan du også bruke noen verktøy som vi har funnet frem til. De er perfekte for oppmåling når du vil gjøre arbeidet selv, slik at det ser helt profesjonelt ut.

Design bygger på noen faste prinsipper man kan overføre til kreativ produksjon av klær, interiør, konstruksjon, makeup også videre. Alt handler om å finne den gyldne linjen, og jobbe seg ut fra denne. Med presisjonsverktøy vil resultatet bli enda bedre enn du kunne forestille deg. Målene du tar av ermer og ben blir helt perfekt på svært kort tid, vil du ikke synes dette var gode råd?

Multivinkel

Multivinkel er en målestokk med mange vinkler. Dette er for å gjøre det lettere å gjøre nøyaktige oppmålinger. Dette verktøyet er svært anvendelig når man skal måle opp lister og gulvfliser. Poenget med den er at verktøyet har skruer som gjør at man kan låse vinklene. Dermed får man en perfekt vinkel som man kan overføre til tegnebrettet.

Vil du designe klær kan du bruke en tilsvarende effekt på tegnebrettet, og få de riktige forholdene mellom linninger og sårkanter. Dette handler om sluttføring av ulike produkter.

Konturmåler

Når du skal bygge så vil du fort oppdage at ikke alle flater er rette. Noen hjørner kan for eksempel være vanskelig å legge laminat inntil, fordi det er flere kanter i hjørnet. Med en konturmåler får du fram alle detaljene du må ta hensyn til og resultatet blir en perfekt overgang. Dette har tidligere vært løst med lister. Nå får du i stedet et perfekt resultat med en flis som ligger helt inntil veggen.

I plagg er det mange kanter og konturer. For å få det beste resultatet må man huske på at et plagg skal dekke en kropp. Det er forskjell på en jakke som utstilles på en kleshenger og på en byste. Dette får man kontroll på med visuell design eller grafisk design.